Nádražní salónky

5. únor 2010 | 07.18 |


Honosné  pražské salónky železničních stanic ukrývají atmosféru  rakouské monarchie


S rozvojem železničních stanic vznikaly  také honosné salónní čekárny pro první třídu. Pražská  nádraží ukrývají tři salónky využívané vyšší honorací:  Vládní salón na Hlavním nádraží, Prezidentský salón ve stanici  Praha-Dejvice a salónek na Masarykově nádraží. Na Hlavním nádraží  bude Vládní salónek přístupný v sobotu 6. března od 8.30  do 15 hodin.

Vládní salónek
Vládní salónek
FOTO: Lucie Poštolková, Novinky


Přejmenovávání pražských železničních nádraží

Praha Masarykovo náraží - "Masaryčka"
 1845–1862  Praha
 1862–1919 Praha státní nádraží
 1919–1940  Praha Masarykovo nádraží
 1940–1945 Praha Hybernské nádraží  (Prag Hibernerbahnhof)
 1945–1952 Praha Masarykovo  nádraží
 1. ledna 1953–1990 Praha střed
 od března  1990 Praha Masarykovo nádraží
 
 Praha Hlavní  Nádraží "Hlavní "
 1871- 1919 nádraží císaře Frantička  Josefa
 1919 - 1940 Praha Wilsonovo nádraží
 15. února  1940 - 1945 Praha Hlavní nádraží
 1945 –1953 Praha Wilsonovo  nádraží
 1953 - 1990 Praha Hlavní nádraží
 od 1990  - Praha hlavní nádraží, "nádraží prezidenta Wilsona"

Se vznikem železnic  a železničních stanic souvisí také rozvoj čekáren, pro cestující  první třídy vznikaly honosné "hofsalónky" čili dvorní salóny. Byly  především určeny pro panujícího císaře, příslušníky  jeho rozvětvené rodiny a jejich doprovod.
Na pražských  železničních stanicích se dochovaly celkem tři salónky -  otisk rozlehlé rakousko-uherské monarchie. Nejzachovalejší a nejhonosnější najdeme na pražském Hlavním nádraží. Ten  bude veřejnosti přístupný v sobotu 6. března od 8.30 do 15  hodin.

Vládní salónek na Hlavním nádraží
Roku 1871  bylo vystavěno nádraží císaře Františka Josefa (dnes Hlavní nádraží),  komplex budov v novorenesančním slohu podle návrhů architektů Josefa  Ignáce Ullmanna a Antonína Barvitia. Součástí této stavby  se stal i dvorní salón.
Na přelomu 19. a 20. století  pak bylo nádraží zrekonstruováno a zvětšeno v secesním slohu.  Architekt Josef Fanta zde zřídil také dvorní čekárnu, dnes  Vládní salónek. Rozsáhlá plátna inspirovaná pražskými  motivy pocházejí z ateliérů Václava Jansy a Viktora Strettiho.

jpg" alt="Vládní salónek 1">
Vládní  salónek na Hlavním nádraží
FOTO: Lucie  Poštolková, Novinky

S rozpadem monarchie a vznikem československého státu přišla obměna: salón  dvorní byl překřtěn na vládní nebo prezidentský. Na nádraží  se začala pohybovat nová klientela.
Ve staniční kronice  se setkáváme se jmény prezidentů, králů, předsedů a podobně.  S rozmachem letecké dopravy začala frekvence vysoce postavených  hostů klesat. Bývalý dvorní salón je dnes využíván spíše  ke komerčním účelům.

Secesní zrcadlo
Secesní  zrcadlo ve Vládním salónku
FOTO: Lucie  Poštolková, Novinky


Dvorní  salón na Masarykově nádraží
Salón na Masarykově  nádraží byl postaven v letech 1873 - 1874. Stěny tenkrát pokrývaly  dovezené tapety z Paříže, zdobené stylizovaným českým lvem  a belgická zrcadla benátského typu.

Dvorní salónek
Salónek  na Masarykově nádraží
FOTO: Archiv Českých  drah

Busta ve Dvorním salónku
Busta  stavitele železnic Jana Pernera, dílo Antonína Lhotáka z roku 1960
FOTO: Lucie Poštolková, Novinky

Dnešní podoba  je jen chabým odleskem někdejší nádhery, kterou připomíná částečně  zachovaný zlatem dekorovaný trámový strop a krb, zárubně dveří a  židle z přelomu 19. a 20. století. Parapet  krbu zdobí busta  stavitele železnic Jana Pernera, dílo Antonína Lhotáka a protější  stranu pak Štursova podobizna presidenta T.G. Masaryka.

Praha  Dejvice
Železniční stanice Praha - Dejvice byla  postavena roku 1831. Kdyby tenkrát Dejvice byly součástí Prahy,  chlubila by se titulem nejstarší pražské železniční stanice.
Masarykův  salónek na Dejvickém nádraží nechal vybudovat z původní čekárny pro 1. třídu prezident Masaryk  roku 1937, jeho dokončení  se ale nedožil. Dejvické nádraží má strategické místo na cestě  mezi Hradem a zámkem v Lánech. Další prezidenti salónek nevyužívali,  začali totiž do Lán jezdit autem. Masaryk respektoval železničáře a po každé své jízdě osobně děkoval strojvůdci.

Prezidentský salónek
Prezidentský  salónek Praha - Dejvice
FOTO: Lucie Poštolková,  Novinky
Dejvice - plán budovy
Původní  plán jednopatrové nádražní budovy stanice Praha - Dejvice
FOTO: Lucie Poštolková, Novinky

Počátkem  60. let 20. století byl salónek rekonstruován v "budovatelském duchu".  Až do roku 2008 byl pak veřejnosti nepřístupný. V současné  době má nově zrekonstruovaný Masarykův salónek kapacitu 60 osob. Konají se zde výstavy, prezentace, přednášky a společenské akce.
V těsné blízkosti probíhá výstavba tunelu Blanka.  Otřesy jsou vyšší nad rámec představ stavitelů železniční  budovy, která pochází z 19. století. Oblíbená Restaurace  Dejvického nádraží, lidově známá jako Nádražka, nabízí  v létě příjemný odpočinek na zahrádce s výhledem na projíždějící vlaky.

Dveře krytu
Masivní  dveře oddělují sklepy od protiválečného krytu pod železniční  stanicí Praha - Dejvice.
FOTO: Lucie Poštolková,  Novinky
Strop krytu
Strop  protiválečného krytu je zpevněný zachovalým systémem dřevěných  trámů.
FOTO: Lucie Poštolková, Novinky

Pokud se  vydáte na Dejvické nádraží, podívejte se do protiválečného krytu, který je v podzemí. Bunkr je zachovalý, dominují mu  železné dveře a nutností byl suchý záchod. Dovnitř se vešlo  asi 30 osob, byl určen především pro obsluhu železniční  stanice.

Zdroj:
Lucie Poštolková,  Novinky, 3.2.2010  

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: Nádražní salónky anynka 05. 02. 2010 - 09:40
RE: Nádražní salónky jarka - admin 05. 02. 2010 - 10:37